Mergado: vytváříme hlavní XML feed

Správa XML feedů není nic obtížného, když na to máte šikovný nástroj, jako je Mergado. Je kompletně v českém jazyce a umí to, co by programátor musel složitě vyvíjet a implementovat. Avšak práce v něm může být zdlouhavá a neefektivní.

Rozhodl jsem se tedy, že vám ukážu techniku jednoho hlavního feedu, která si dokáže poradit se spoustou duplicitní práce a výrazně zjednodušit práci. Jste připraveni se posunout o level výše?

Jeden feed vládne všem

Mergado má jednu kouzelnou vlastnost, dokáže z XML (nebo CSV) feedu daného zbožáku vytvořit feed pro jiný srovnávač. Například ze zdroje heureka.xml vytvoří výstup zbozi.xml se všemi specifikacemi, které jsou pro nasazení na Zboží.cz potřebné.

E-shopy standardně generují několik XML feedů: pro Heuréku, Zboží.cz, Google, Facebook a další. Každý má svou specifikaci a portály, pro které jsou určené. Mnohdy se ale stává, že obsahují chyby. Těmi častými jsou:

  • nesprávné zařazení do kategorie (element CATEGORYTEXT),
  • produkty nemají nahrané obrázky (element IMGURL),
  • zcela chybí popisky produktů (element DESCRIPTION),
  • chybí informace o dopravě (elementy DELIVERY),
  • doplňování či editace výrobce (element MANUFACTURER) atd.

Řešit tyto „nesrovnalosti“ pomocí Mergada je snadné. Dokonce vám bezplatný Mergado audit sdělí, co a kde je potřeba opravit. Avšak pokud budete tyto změny provádět u každého feedu zvlášť, chvíli vám to zabere. Pokud se například cena dopravy změní a vy ji budete vkládat pomocí Mergada, budete muset tuto změnu provést u všech zdrojů. V tom okamžiku oceníte mít jeden XML soubor, ve kterém budete provádět změny, které se budou automaticky propisovat do všech ostatních.

Vytváříme hlavní XML

Nejdříve si musíme říct, který výstup e-shopu bude tím hlavním. Měl by to být ten, který obsahuje co nejvíce informací o daných produktech. Název, cenu, obrázek atd. obsahují snad všechny (jsou to důležité tagy, bez kterých nebudou vaše produkty zobrazovány), ale také jsou důležité volitelné parametry, jako jsou například velikost, barva, materiál, orientace. Obvykle proto volím feed pro Heuréku jako master, ale nemusí to být pravidlem.

Po přihlášení do Mergada pomocí tlačítka Nový export spustíme proces založení e-shopu a první implementace feedu. Vložíme URL z e-shopu a pokračujeme s defaultním nastavením. Jako výstupní formát doporučuji nastavit ten stejný, jako je vstupní. Pokud je náš vstupní feed pro Heuréku (jak je vidět na snímku níže), výstupní zvolím také Heuréku. Nemusí se provádět žádný převod a jaké elementy jsou na vstupu, takové jsou i na výstupu.

Mergado, vytvoření nového exportu z Heuréka feedu
Mergado, vytvoření nového exportu z Heuréka feedu

Jakmile je hotovo, tento hlavní feed doporučuji přejmenovat třeba na „Heureka.cz – hlavní“. Důvod je jednoduchý: až budu vytvářet samostatný feed pro Heuréku, který nebude takovýmto sběrným, tak aby se mi jejich názvy nepletly. Navíc budu hned z přehledu vědět, z jakého XML se vychází.

Generujeme podružné feedy

Máme-li výše uvedeným postupem vytvořený Heuréka feed, jednoduše stačí zkopírovat URL jeho výstupu a vytvořit nový export. Avšak tentokrát nebude vstupem feed z vašeho e-shopu, nýbrž nově vytvořené XML. Tentokrát už můžeme zvolit jakýkoliv výstup, který reálně potřebujeme (Zboží.cz, GMC, Facebook atd.).

Z onoho hlavního XML si takto vytvoříme tolik podružných, kolik jich potřebujeme. Kdykoliv můžeme dodělat další, není to problém.

Mergado, hlavní a podružné feedy
Mergado, hlavní a podružné feedy

Změny se nepropisují hned

I když zvolíme tuto metodiku práce (hlavní a podružné feedy), provedené změny v hlavním feedu se do dceřiných nepropíší ihned. Mergado provádí přegenerování sám cca každé 4 hodiny, ale to je pro naši efektivitu nevyhovující. Proto se po provedení změn přesuneme do Nastavení => Přegenerování, kde klikneme na tlačítko „Přegenerovat vše“. Potřebujeme totiž, aby se naše XML nejen aktualizovalo a aplikovalo všechna nastavená pravidla a změny, ale také aby se vygeneroval aktuální výstupní soubor.

Poté můžeme přejít do některého z napojených feedů a udělat naprosto stejný postup i u něj. Vstupní soubor se nám aktualizuje o změny, které jsme na master XML provedli. Bez čekání.

Mergado, ruční přegenerování feedu
Mergado, ruční přegenerování feedu

Nevýhoda objemu

Tento způsob práce doporučuji naprosto všem, protože si tak ušetříte spoustu času, práce i peněz. Úspora času a práce je jasná, potřebné změny provádíte pouze jednou a ostatní výstupy si je už berou z této jedné úpravy. Kde je ale ta úspora peněz? E-shopy bývají často programované na míru, je to stále velký a populární byznys. Kromě neúměrně vysokých cen se zde také programují XML výstupy na míru. Pokud by stačilo, že by programátor vytvořil jen jeden feed a vy už by jste si pomocí Mergada vytvořili ty ostatní, ušetřili byste nelevné programátorské práce.

Možnou nevýhodou může být přílišný objem produktů. Pokud máte 10.000+ položek ve zdroji a vytváříte 4 feedy (Heuréka, Zboží.cz, Facebook, Google Nákupy), tak byste se dostali na celkovou hodnotu položek 40.000+ za 586 Kč/měsíc. Jakmile k tomu však započítáte ještě onen mateřský feed, dostáváte se na počet položek 50.000+, což už spadá to vyššího cenového tarifu. Je tedy potřeba si spočítat, kolik výstupů a položek chcete v Mergadu mít.

Mergado toho umí ještě mnohem víc

Správce feedů Mergádo toho umí ještě mnohem víc, tohle je jen „třešnička na dortu“. Avšak pokud chcete spravovat XML feedy opravdu efektivně, tuto hierarchii doporučuji implementovat. Nejlépe se dělá hned na začátku, když ještě žádné jiné výstupy implementované nemáte, aby to bylo na čisto. Jinak doporučuji udělat kompletní restart, znovu a čistě.

Další moje rady, tipy a triky hledejte pod štítkem Mergado, kam zařazuji všechny články tohoto správce. Jejich počet bude průběžně růst a obsah budu aktualizovat.

Napsat komentář