Phoenix Point: strategie XCOM tak trochu jinak a lépe

V prosinci roku 2019 byla vydána hra, která měla být duchovním nástupcem strategií UFO: Enemy Unknown a X-COM: Terror from the Deep vydavatelství MicroProse. Jmenuje se Phoenix Point a opět nás staví do role velitele lidského odboje proti mimozemskému šmejdu, který se jako mor rozšiřuje po celé zemi. Nám tak nezbývá nic jiného, než ukázat, kdo je na Zemi přeživší a vládnoucí rasou.

 

XCOM již známe, od vývojářů Firaxis Games

Pamětníci si možná vzpomenou na první hru série X-COM, která byla vydána v roce 1994. Sklidila obrovský úspěch, protože byla inovativní, obtížná a kombinovala více herních prvků (stavění infrastruktury a základen, výzkum, výroba atd.). Nedílnou součástí byly samotné taktické souboje vojáků s emzáky v náhodně generovaných mapách, ve kterých rozhodovala spousta ovlivnitelných i neovlivnitelných faktorů (například den/noc).

UFO Enemy Unknown (1994), velmi malé ufo detekováno
UFO Enemy Unknown (1994), velmi malé ufo detekováno

 

Není divu, že byl v roce 2012 vydán remake od vývojářů Firaxis Games s názvem XCOM: Enemy Unknown, který stavěl na podobných principech a taktéž velice dobrou hratelností. Boj na tahy byl zachován, výzkum a výroba vesměs také, avšak po grafické stránce byla hra zcela inovována. Taktéž přibyly nové schopnosti vojáků a další prvky zlepšující celkový požitek ze hry.

Na ten navázal v roce 2016 ne méně úspěšný počin XCOM 2 a o rok později byl rozšířen datadiskem XCOM 2: War of the Chosen přinášející nové nepřátele, zbraně a možnosti.

XCOM 2 (2016), finální mise už se blíží ke konci = 1 Avatar zbývá
XCOM 2 (2016), finální mise už se blíží ke konci = 1 Avatar zbývá

 

Co nabízí Phoenix Point?

Nová série XCOM je velice hratelná, komerčně úspěšná a sklidila velmi pozitivní kritiku. Není proto divu, že se bezpochyby dočkáme pokračování. Zakončení 2. dílu si přímo říká o další kousek, ale více prozrazovat nebudu.

Každopádně si vývojář původní série z 90. let minulého století Julian Gollop řekl, že bylo dost “laciných remaků”, že je potřeba vytvořit něco pořádného, komplexnějšího. A tak vznikl projekt Phoenix Point.

Phoenix Point, logo
Phoenix Point, logo

 

Ten pracuje s podobným motivem, avšak kromě nového grafického kabátu přináší zcela nový příběh a nové možnosti. Už nejde jen o starost o základnu a správně vybavené vojsko, ale přibývají nové frakce se kterými více či méně kooperujete, plníte diplomatické mise, pomáháte jim v boji proti nepřátelské hrozbě atd. Každé rozhodnutí či dialog ovlivňují diplomatické vztahy mezi jednotlivými frakcemi a to, jak vás budou podporovat.

Phoenix Point, zpráva frakce Synedrion a další důležité rozhodnutí
Phoenix Point, zpráva frakce Synedrion a další důležité rozhodnutí

 

Typy vojáků, tuhé boje

Principiálně máte v základu 3 typy vojáků, se kterými můžete operovat. Jsou to těžké jednotky (heavy), pěchota (assault) a odstřelovači (sniper). Každý typ má svůj způsob boje, schopnosti, které odemykáte po získání nových úrovní, a vybavení, které může nosit.

Vzhledem k faktu, že tu jsou různé frakce a každá má svoje specializované vojáky, vznikají různé kombinace vaší úderné síly, kterou můžete proti nepřátelům využít.

Phoenix Point, voják Anu a pořádný bijec v mé partě
Phoenix Point, voják Anu a pořádný bijec v mé partě

 

Co se týká nepřátel, nejsou to typičtí emzáci, kteří by přilétali v kosmických lodích, ale jedná se o zmutované lidi a další tvory, kteří se vyvinuli v důsledku pandoraviru. A o tom je celý příběh:

  • Na zemi se objevil virus decimující lidskou populaci, který šíří se obrovskou rychlostí. Vyvstávají mutanti a další odporná stvoření, které se snaží vymýtit celou lidskou rasu. Na vás a organizaci Phoenix Point je objevit tajemství pandoraviru a zastavit ho.
Phoenix Point, intro aneb proč všichni jdou do té vody?
Phoenix Point, intro aneb proč všichni jdou do té vody?

 

Jak už asi tušíte, nebude to v žádném případě rovný boj. Jak budete postupovat ve hře, nepřítel se také bude vyvíjet. Velice brzy tak narazíte na nepřátele, kteří dovedou ovládat mysl vašich jednotek a znepřátelené organizace vám také nedají klidu. Jsou mnohdy ještě tužší, než Pandořané.

Naštěstí také nezůstanete vývojově pozadu a postupným zkoumáním budete získávat nové a silnější zbraně, mechanizované jednotky atd.

Phoenix Point, mechanický létavec ASPIDA je velice dobrá podpora misí
Phoenix Point, mechanický létavec ASPIDA je velice dobrá podpora misí

 

Herní doba, chyby a balancování

Co se týká herní doby, na serveru HowLongToBeat uvádí rozpětí mezi 32 a 74 hodinami. Jinde na internetu se můžete dočíst o 20 hodinách, ale každopádně nepočítejte, že by to byla jednohubka. Navíc je zde většina map náhodně generovaných, takže na vás čeká při každém spuštění hry nová řada výzev a bojů.

Phoenix Point, globus se všemi eventy, úkoly a lokacemi
Phoenix Point, globus se všemi eventy, úkoly a lokacemi

 

Phoenix Point sklízí od svého vypuštění kromě pozitivní kritiky také dost té negativní. Bohužel se naprostá většina týká chyb ve hře a nevybalancování, které se postupně řeší pomocí patchování.

Co se týká chyb, zasekl jsem se pouze jednou, kdy byl nepřítel vygenerován do kamenného masivu, ze kterého se prostě nedostal a já neměl tu sílu ho ze skály nějak dostat. Musel jsem mapu restartovat, poté již bylo vše v pořádku.

 

Balancování misí je relativní problém, který se někteří hráči snaží řešit a nadávají, ale já s tím nesouhlasím. Když si vezmu například život samotný, tak ten rozhodně není fér. Někdo se narodí s vyšším intelektem, někdo se narodí do bohaté rodiny atd. Proč by měly být všechny mise rovnocenné a všechny by měly vyjít tak, aby jste byl vždycky vítěz?

Mnohem více se tak naráží na reálnost a nutí hráče se více zamýšlet nad sebou a svým způsobem hry. Jednoduše řečeno, Phoenix Point není hrou děti.

Phoenix Point, boj s emzákem tankem jménem CHIRON
Phoenix Point, boj s emzákem tankem jménem CHIRON

 

Phoenix Point, hnusný chapadlovec Triton, který to ale brzy koupí
Phoenix Point, hnusný chapadlovec Triton, který to ale brzy koupí

 

Phoenix Point si užívám

V sobě napsání tohoto příspěvku mám za sebou na titulu nahráno přes 40 hodin čistého času a rozhodně necítím, že bych měl být u konce. Na hru mám čas vždy jen chvíli večer a hraji ji už potřetí, protože zkouším různé metody a osvojuji si herní principy. Plním všechny postranní mise a prostě si to užívám. Líbí se mi náročnost i komplexnost. Navíc je už nyní (několik měsíců po vypuštění) většinu bugů vyřešených a i na vybalancování se zapracovalo.

Za mě dostává plné hodnocení 5/5 a případné drobné chyby bez mrknutí oka omlouvám. Strávený čas rozhodně nelituji, protože to je přesně ta hra, na kterou jsem dlouho čekal!

 

Velice příjemná je i cena. Nebývá zvykem, že by nová takto komplexní hra byla za cenu pod 1 tisíc Kč, ale Phoenix Point za 500 Kč je opravdu paráda. Neváhal jsem, i když je hra dostupná pouze pro platformu Epic (má exkluzivitu na dobu 1 roku od vydání).

Napsat komentář