Máte problémy s únavou očí, usínáním a kvalitou spánku obecně? Pokud sedíte večer u počítače, může být příčinou přílišná dávka modrého světla, tzn. problematika blue light. Naštěstí to umí Windows 10 řešit, jedná se o režim Noční osvětlení.

 

O co přesně jde?

Tématice se velice pěkně věnuje portál Prevent Blindness, což v překladu znamená “Zabraňte oslepnutí”. Obecně se dá říct, že je viditelné bílé světlo složeno z několika barev (červené, oranžové, žluté, zelené, modré, indigové a fialové světlo), přičemž modré světlo dosahuje nejmenší vlnové délky a lidské oko je na něj nejvíce citlivé.

Viditelné světlo

 

Jeho přebytek může způsobovat v perexu uvedené neduhy a postupné zhoršování zraku. Budete potřebovat stále silnější brýle.

 

Problém řeší technika

Možností, jak toto řešit, je hned několik. Pokud již nosíte brýle, určitě se ptejte po skle obsahující filtr eliminující právě zmiňované modré světlo, které je škodlivé pro oči.

Dalším řešením je TV či monitor s integrovanou funkcí filtrem před modrým zářením. Mají ho například některé monitory řady ASUS. Zde implementovaná technologie se nazývá ASUS Blue Light Filter.

 

Windows 10 má funkci Noční osvětlení

Pokud nedisponujete požadovaným HW a ani brýlemi, třetí a nejschůdnější možností je využití tzv. režimu Noční osvětlení.

Nastavení nočního osvětlení, Windows 10Zdroj: Vojtěch Král
Nastavení nočního osvětlení, Windows 10

 

Tento řežim si můžete přizpůsobit dle času či polohy, v základním nastavení bývá vypnutý.

Rozdíl v jeho zapnutí poznáte na první pohled, dle nastavené intenzity teploty barev (bez modré jsou barvy teplejší) je bílá barva změní na nažloutlou. Podívejte se například na můj blog s bílým pozadím při zapnutí této funkce.

 

Kdy filtrace není žádoucí?

Asi je jasné, že filtrace modrého světla není v některých případech žádoucí. Například grafici nemohou mít filtrované modré světlo, protože bez modré se nedostanou na čistě bílou a veškeré barevné odstíny uvidí jinak, než ve skutečnosti jsou.

Obecně ale doporučuji zapínat tuto funkci, pokud nechcete nosit brýle od počítače nebo se potýkat s únavou a poruchami spánku. Dle informace uvedené přímo ve Windows vám přepnutí na teplejší Noční osvětlení může pomoct usnout. Takhle na vás Microsoft myslí 🙂

Pozor na modré světlo, zapínejte režim Noční osvětlení
Štítky:                

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *