Mezi nejvíce profláknutá slova a pojmy patří „retro“. Určitě všichni víme, co znamená. Je to něco neaktuálního, starého, něco, co už prostě nefrčí.
Jak ale máme opravdu poznat, že se jedná o retro? Vždyť se s tím setkáváme na internetu (spousta e-shopů je na retru založených), v televizi, v rádiu a slýcháme to i kolem sebe.
Pojem retro je subjektivní
Existuje spousta módních návrhářů, pisálků, designerů, moderátorů a zástupců dalších profesí, kteří jasně říkají, co je retro, ale já s tím prostě mnohdy nesouhlasím.
Například i 20 let stará písnička může být pořád oblíbená, hraná a žádaná. A jenom kvůli tomu, že vznikla před 20 lety, budeme říkat, že jde o retro?
Koncem 20. a počátkem 21. století lidé ukázali, že například není žádný jednotný styl oblékání, že se dá nosit cokoliv.
Retro je marketingový tahák
Pojem retro je hlavně silný marketingový tahák, který prodává. Vždyť i Lídl má kupříkladu „RETRO TÝDEN“, kdy se na pultech objevují přebalené produkty do old-style vzhledu. A jaký je o ně zájem.
Pokud je tedy marketér šikovný a dokáže i u nových produktů najít nějakou podobnost s nějakým jeho předchůdcem z let dřívějších, může produkt nazvat retro.
Navíc je spousta výrobků, které se vyrábějí tak, aby už tak vypadaly. Ty se obvykle vyznačují vyšší cenou.
Po kolika letech je něco retro?
Jak jsme si výše ukázali, není možné jednoznačně říct, že je něco retro a něco ještě ne. A už vůbec nejsme schopni říct, že například po 5 letech se z výrobku stává retro výrobek. Spousta lidí se o to ale snaží a nám to očividně nevadí.