Vyhledávač Seznam.cz má 11% podíl, vyplatí se ještě?

Podle výsledků společnosti Statcounter GlobalStats (dále Statcounter) měl vyhledávač Seznam v České republice k listopadu 2024 podíl 11,04 %. Google ke stejnému sledovanému období 82.17 % a Bing 4,82 %. Má vůbec cenu na Seznamu …

Podíl vyhledávačů v ČR od roku 2009 v grafickém znázornění

Podle výsledků společnosti Statcounter GlobalStats (dále Statcounter) měl vyhledávač Seznam v České republice k listopadu 2024 podíl 11,04 %. Google ke stejnému sledovanému období 82.17 % a Bing 4,82 %. Má vůbec cenu na Seznamu propagovat?

Důležitá je trendovost

Když se podíváme na graf vyhledávačů od počátku sledování, od roku 2009, vidíme silnou pozici Seznamu převyšující 50% podíl. Nevím, jestli to tak skutečně bylo, nebo jestli se ladilo zaznamenávání dat Statcounter, ale každopádně je to historie.

Od roku 2010 se Seznam držel na podílu 20 % a více, takže každé 4-5 vyhledávání v ČR bylo přes Seznam. Zbytek měl takřka výlučně Google.

V roce 2016 Seznam ztratil 20% podíl a klesl mezi 10-15 %. Zbytek vyhledávání si rozdělily Google a nově rostoucí Bing.

Jak vidíme, nadějný projekt Seznam a jeho vyhledávač mají pouze desetinový podíl a jeho trend je klesající. Google vyhledávač je v ČR spíše stagnující. S rostoucím trendem tu máme Bing vyhledávání, které ale nedosahuje ani 5 %. Může se ale brzy stát, že Bing předežene Seznam.

Vyplatí se propagace na Seznamu?

Základem Seznam vyhledávače je organika, tedy přirozené vyhledávání zdarma. Placené zvýhodněné umístění se realizuje přes služby Seznam Sklik, Zboží.cz a Firmy.cz. Vyplatí se tedy vložit/indexovat stránku na Seznamu.

S placenou propagací ve vyhledávání je to jiné. Jeden by čekal, že při desetinové návštěvnosti a zájmu bude propagace levnější, když zde není takové množství poptávky. Ale není to tak. Seznam Sklik je aukční systém a i když je “pískoviště” mnohem menší, přetahování a boje jsou zde velké. Ceny za jeden proklik v řádu desítek Kč nejsou neobvyklé.

Zboží.cz a Firmy.cz mají vlastní pískoviště, i když jsou všechny služby Seznamu propojené. Reklamy Sklik tam můžete například zobrazovat na Sauto.cz, reklamy Zboží.cz ve vyhledávání atd.

Homepage Seznam.cz ze dnes 16.12.2024
Homepage Seznam.cz ze dnes 16.12.2024

Propagace v Seznam vyhledávání určitě stojí za vyzkoušení, ale nezapomenout nastavit cenu prokliku (CPC). Osobně bych začal od nižších hodnot, v rámci nízkých jednotek Kč/proklik, sledoval vyhledávací dotazy a až v případě úspěšných konverzí na nízké náklady bych navyšoval.

Obsahová síť je jiná káva

Na Seznamu vyhledává malý podíl uživatelů českého internetu, ale to neznamená, že nenavštěvují partnerské stránky. Patří mezi ně:

  • Novinky.cz
  • iDnes.cz
  • Extra.cz
  • Super.cz
  • CSFD.cz a další.

Ty mají zobrazení v řádu stovek milionů každý měsíc.

Domény Seznamu seřazené podle návštěvnosti
Domény Seznamu seřazené podle návštěvnosti, zdroj: https://napoveda.sklik.cz/zaciname-inzerovat/obsahova-sit/#partnerske-weby

Pokud tedy chceme zobrazovat propagační bannery na některém z uvedených webů, stačí připravit ty správné rozměry a skrze Sklik je to možné.

Nepočítejte však s tím, že budete sami. Takto smýšlí každý, kdo chce být na uvedené doméně vidět. Pokud se svým sortimentem z oblasti auto-moto zaměříte pouze například na domény garaz.cz a sauto.cz, vaše propagace může být úspěšná.

Mé stanovisko na závěr

Propagace na Seznamu se vyplatí v případě obsahové sítě, dynamický retargeting (DRTG) a bannery. Pokud jste zaměřeni na výkon (máte e-shop a potřebujete prodávat), určitě DRTG a můžete zkusit vyhledávací síť.

Napsat komentář