Trápení s e-shopy na míru (13.2.2024)

E-shop na míru je snad přáním každého obchodníka. Ale nejen, že to jde opravdu hodně do peněz a návratnost se tak rapidně prodlužuje, správa takového e-shopu může stát nemalé peníze na vícepracích. A to nepíšu …

Rozčilený pán s mobilem

E-shop na míru je snad přáním každého obchodníka. Ale nejen, že to jde opravdu hodně do peněz a návratnost se tak rapidně prodlužuje, správa takového e-shopu může stát nemalé peníze na vícepracích. A to nepíšu o “mandatorních” nákladech, které mají (polo)krabicová řešení v ceně.

Jsou takové agentury, které si účtují přechod na GA4 z původního Google Analytics UA. A nechtějí za to částku v řádu stovek.

Příspěvek ve vývoji

Tento příspěvek není statický, ale jakmile narazím na další neduh a komplikaci (nebo jsem se s obtíží setkal už dříve), příspěvek aktualizuju. Při tom se budu snažit měnit datum v titulku na datum poslední aktualizace, ale za to ruku do ohně nedám.

S jakými trápeními jsem se setkal

Za dobu svého působení v oblasti e-komerce jsem se setkal s řadou problémů e-shopů na míru, které se mnohdy mohou zdát jako nelogické nebo dokonce banální, ale dokážou hodně znepříjemnit nebo dokonce ukončit celý projekt.

Nesrovnalost e-shop vs XML feed

Jedním z problémů, se kterým se můžete setkat u e-shopů na míru, je nesrovnalost údajů, které jsou na viditelné části e-shopu (frontendu) a v XML feedu. S tímto problémem jsem se setkal u více e-shopů i od renomovaných společností, které u sebe mají reference mezinárodních společností.

Nemám na mysli problém krátkodobých odchylek, kdy by v SQL databázi nebo frontendu byly po dobu několika hodin jiné údaje například o skladové dostupnosti, než se přegeneruje produktový feed na aktuální. Mám na mysli takové odchylky, které trvají dny a týdny.

Extrémně dlouhá doba realizace e-shopu na míru

Spousta krabicových (i polokrabicových) e-shopových řešení se chlubí rychlostí zřízení. Ano, pokud je již něco vyvinutého a úspěšně v provozu, proč vyvíjet něco nového?

E-shopy na míru si zakládají na principu “luxusního zboží”, a jako takové se na ně musí čekat. Někdy i v řádech mnoha měsíců až let! Přitom je to naprosto neopodstatněné, když to bude dělat tentýž člověk, který jich už X zprovoznil. Stejně nevymyslí nic nového a vesměs udělá jen Ctrl+C a Ctrl+V, ale zákazník musí mít ten pocit, že na něco dlouho čeká, tak to musí být super!

Agilní vývoj a vícepráce

Asi nejběžnější metodou vývoje e-shopu na míru se používá agilní vývoj. Ten klade důraz na flexibilitu a možnost rychlé reakce na změnu. Je to dobře, protože prostředí e-komerce a UX se rychle vyvíjí, je potřeba zůstat konkurenceschopný.

V tom případě se pak automaticky počítá s existencí víceprací, které mohou masivně navýšit rozpočet na celý e-shop na míru.

Vysoká cena projektu

E-shop na míru zpravidla nevyvíjí jeden člověk. Je potřeba tým, kdy má každý na starost nějaký díl projektu, a navíc to musí někdo kontrolovat a dávat dohromady. Někdo musí tým vést.

To jsou skutečně nemalé peníze, které (polo)krabicová řešení už mají dávno vyřešené. Samotné e-shopové řešení už existuje, teď už ho jen doupravit k obrazu svému. Myslím na řadu “e-shoperů”, kteří úspěšně prodávají a nepotřebují nic drahého.

Pokud tedy nemáte jasnou představu a nemáte spoustu peněz, do projektu vlastního e-shopu na míru se raději nepouštějte.

Napsat komentář