SEO: dodržujte správnou strukturu nadpisů?

Jedním se základních faktorů, které ovlivňují pozici vašeho webu, blogu nebo e-shopu ve vyhledávačích, je dodržování správné struktury nadpisů. Jedná se o elementy h1-h6, jejichž použití je důležité pro správné čtení obsahu roboty a tudíž …

Jedním se základních faktorů, které ovlivňují pozici vašeho webu, blogu nebo e-shopu ve vyhledávačích, je dodržování správné struktury nadpisů. Jedná se o elementy h1-h6, jejichž použití je důležité pro správné čtení obsahu roboty a tudíž pro lepší čitelnost. Čím lepší čitelnost, tím vyšší rank a posouvání se vpřed ve výsledcích vyhledávání.

 

Nadpis h1 jen jeden na stránce

Častou chybou je, že se na stránce nachází více než jeden nadpis nejvyšší úrovně, tedy h1. Chápu, že je tento nadpis nejvyšší ze všech a pokud chceme něco zdůraznit, h1 se zdá být vhodný, ale na stránce má být skutečně jen jeden.

 

Nadpisy h2-h6 dle libosti, ale ve správné struktuře

Nadpisy 2. a nižší úrovně už můžeme použít, kolikrát chceme, ale nesmíme zapomínat zachovat hierarchii. Hierarchií je ztde myšleno správné pořadí, tedy za nadpisem h1 mohou následovat pouze nadpisy h2, za nadpisy h2 mohou následovat nadpisy h3 atd. Správné pořadí by tedy mělo vypadat takto:

  1. <h1>Nadpis první úrovně</h1>
    1. <h2>Nadpis druhé úrovně</h2>
      1. <h3>Nadpis třetí úrovně</h3>
      2. <h3>Nadpis třetí úrovně</h3>
      3. <h3>Nadpis třetí úrovně</h3>
        1. <h4>Nadpis čtvrté úrovně</h4>
        2. <h4>Nadpis čtvrté úrovně</h4>
    2. <h2>Nadpis druhé úrovně</h2>
      1. <h3>Nadpis třetí úrovně</h3>
      2. <h3>Nadpis třetí úrovně</h3>
        1. <h4>Nadpis čtvrté úrovně</h4>

Automatické a manuálně vytvořené nadpisy

Velice často se stává, že si vytváříme vlastní nadpisy a podnadpisy, přičemž ignorujeme již předpřipravenou strukturu. Například u e-shopů by nadpis úrovně h1 měl obsahovat název produktu XYZ, nadpis h2 by měl vypadat takto: “Popis produktu XYZ”, “Parametry produktu XYZ” atd. Od nadpisu úrovně h3 včetně bychom tedy měli mít volnou ruku, avšak při zachování výše uvedeného pravidla. Avšak toto je potřeba si potvrdit.
Chybný nadpis h4
Chybný nadpis h4
Na výše uvedeném snímku si můžeme všimnout chybně uvedeného elementu h4. Ten byl neznalecky a v dobré víře vložen přímo do těla textu. Nadpisy h1 a h2 jsou generovány samotným e-shopem. Jak tento problém obecně řešit?
  1. Vytvořit nadpis úrovně h3 a umístit ho nad nadpis h4.
  2. Změnit nadpis úrovně h4 na nadpis úrovně h3.
  3. Odstranit nadpis h4 a nahradit ho obyčejným textem (obvykle element p) s dalším formátováním.

 

Nepodceňujte správnou strukturu nadpisů

Může se zdát, že se jedná o drobnost a možná i hloupost. Vždyť Google se snaží sledovat stránky tak, jak vypadají. Pokud mu ale v té snaze pomůžeme, jenom tím získáme kladné body. Čitelnost stránek, a tím pádem i indexovatelnost, se stane lepší a rychlejší. Dále už platí úměra:

lepší čitelnost = vyšší SEO rank = vyšší pozice ve vyhledávání

 

Strukturu nadpisů si můžete zdarma změřit některými online nástroji, kterých koluje po internetu nepřeberné množství. Já například použil pro vytvoření výše uvedeného snímku nástroj Web Page Analyzer Free Tool for SEO, který je zcela zdarma bez jakékoliv registrace, skenuje i podstránky libovolné úrovně a dá se používat opakovaně. Některé nástroje totiž po použití zablokují skenované domény třeba až na 48 hodin.

2 komentáře u „SEO: dodržujte správnou strukturu nadpisů?“

Napsat komentář