Za více jak 10 let pohybu v online marketingu a prostředí e-komerce (ne jako běžný zákazník) jsem se setkal s řadou e-shopových řešení. Asi všichni jsme už slyšeli něco v souvislosti se Shoptetem, ale já si přesto oblíbil WebCzech z Brna. Pokusím se uvést několik důvodů, proč byste ho měli minimálně vyzkoušet.
Příznivá cena WebCzech
E-shopové řešení WebCzech je možné získat ve dvou provedeních:
- pronájem za 649 Kč/měsíc,
- zakoupení za 29 999 Kč jednorázově.
Osobně doporučuju pronájem, protože když vydělíte částku jednorázové koupě cenou pronájmu, dostanete se na hodnotu 46 měsíců. Cena jednorázového pořízení by se tedy vyplatila v případě, že byste měli e-shop déle než 4 roky, ale pozor: při jednorázovém pořízení máte pouze 1 rok bezplatných aktualizací. A vy víte, co bude za 4 roky?
Pro malé a začínající e-shopy je tu velice příjemná Verze zdarma, která je omezená na 100 položek včetně variant. Pokud má tedy 1 produkt například 10 velikostních variant, počítá se za 10 položek. Rovněž je omezená z hlediska automatických aktualizací, ale kdykoliv se dá navýšit.
Velmi příjemné je, že zde za jednu cenu máte všechny funkce. Nemusíte tedy řešit navyšování a příplatky za například slevový systém.
Neomezený počet položek v ceně
Za cenu 649 Kč/měsíc nejste omezeni počtem položek e-shopu. Je tedy jedno, jestli jich budete mít 200, 1000 nebo 10000.
Při větším počtu položek však můžete narazit na omezenost z hlediska diskového prostoru. Například když nahráváte velké množství obrázků, přikládáte PDF dokumentace atd. V případě zaplnění diskové kvóty bude cena za pronájem od následujícího měsíce navýšena. Obvykle se jedná o drobné navýšení, třeba o 100 Kč.
Od Shoptetu mi přešel klient kvůli počtu položek
K omezení počtu položek mám příklad ze života, kdy měl klient u Shoptetu více než 40 000 položek a platil tedy měsíčně více než 4 000 Kč. K tomu měl importní modul a další, takže se měsíčně dostával opravdu vysoko.
Shoptet přestával při takovémto počtu fungovat. Vyhledávání vypadávalo a našeptávač přestával našeptávat. Technická podpora neuměla pomoct. Jak taky, když není e-shopové řešení stavěno na tak velké počty položek?
Pro WebCzech to nebyl problém. Prvotní import a stažení všech obrázků a manuálů bylo časově náročnější, ale pak už vše fungovalo bez problémů. A stále bez problémů funguje.
Importní aplikace jako jednorázová záležitost
Jednorázový import menšího počtu položek (stovky, malé tisíce) je možné realizovat skrze administraci. Importní mapu si můžete nastavit sami, nebo využít importních šablon. Ty jsou pro importy ve formátech Heuréky a Zboží.cz.
V případě potřeby automatického importu (aktualizace sortimentu) nebo importu na přání se pouze zaplatí jednorázová importní aplikace, kterou na míru připraví technická podpora. Cena je obvykle několik málo jednotek tisíců Kč. Nemusíte tedy platit nic měsíčně, prostě se aplikace naprogramuje a funguje.
Samozřejmostí je možnost importní aplikaci jakkoliv aktualizovat, změnit, doplnit atd., ale vše se musí nechat udělat přes podporu.
Podpora WebCzech funguje na jedničku
Jedním z bodů, které bych vypíchl, je funkční podpora. Jakmile pošlete na podporu chybu, požadavek nebo dotaz, na WebCzech se Vám skutečně věnují.
Problémy promptně řeší a pokud máte nějaký požadavek na funkčnost nebo dotaz, rádi s Vámi vše proberou. Jen je potřeba to řešit elektronicky. Přes telefon neposkytují technickou podporu.
Grafické a funkční úpravy na míru? U WebCzech není problém
Kamenem úrazů u mnohých e-shopových řešeních jsou úpravy na míru. Když si pronajmete e-shop, nainstalujete šablonu a něco málo si přes CSS změníte, nebývá to problém. Jakmile chcete změnit nějakou funkčnost, například vytvořit filtraci na míru, to už problém bývá. Ve většině případech nepochodíte.
U e-shopu WebCzech je to jiné. Téměř jakákoliv funkce se dá doprogramovat, dodělat. Obvykle to trvá v rámci jednotek týdnů a platí pravidlo, čím víc si vymýšlíte, tím více to stojí. Programátorská hodina zde vychází na 1500 Kč. Ale na míru programované funkce skutečně fungují včetně budoucích aktualizací. To už je v ceně.
Při malých nebo běžných úpravách Vám klidně naúčtují jen 15 minut práce, při drobnostech nic.
E-shop pouze v PHP, SQL
Použití jen jednoho programovacího jazyka se může zdát nevýhodou, ale opak je pravdou. Ani Shoptet není čisté PHP, ale WebCzech ano. Dokonce mám vyzkoušeno, že se vyhledávačům líbí, když je použit jeden programovací jazyk, než když je e-shop na způsob leča.
Generování sitemapy není v základu
Bývá zvykem, že každý web nebo e-shop vytváří mapu stránek, tzv. sitemapu. Adresa je obvykle <adresa-e-shopu>/sitemap.xml. Ani zde to není výjimka a je možné si mapu stránek vygenerovat ručně, například po importu zboží, avšak sitemapa se negeneruje automaticky.
Automatické generování sitemapy je jednorázová příplatková služba za 15 minut práce technika.
Pouze jedna PRO šablona
Výhodou krabicových e-shopových řešení bývá jednoduchá správa. To se týká i úprav vzhledu pomocí přednastavených šablon, ze kterých si můžete vybírat.
My zde máme pouze šablonu Evolution PRO, která je nejaktuálnější a podporuje všechny současné i budoucí úpravy. Zde bych si dokázal představit možnost výběru více podporovaných šablon, už kvůli většímu odlišení.
Z praktického příkladu: Mám klienta, který má nasazenou starší šablonu Healthy Lifestyle, která je uvedená jako další šablona. Jedná se však o starší šablonu, která nepodporuje Facebook událost ViewContent. Událost ViewContent (česky Zobrazení obsahu) je esenciální pro remarketingovou činnost.
Pro zapojení této události na dané šabloně vzhledu je opět úprava na míru, 30 minut práce technika s realizací 7 dní.
Shrnutí na závěr
Výše jsem se pokusil uvést několik výhod (i nevýhod), proč jsem si e-shopové řešení WebCzech oblíbil. V rámci podpory komunikujete stále se stejnými lidmi, takže nemusíte problémy sáhodlouze opětovně vysvětlovat, z hlediska ceny je na tom WebCzech skvěle a aktualizace probíhají několikrát do roka. E-shop se stále vyvíjí a zlepšuje.
Stále jsou zde některé aspekty, na kterých by bylo dobré zapracovat a které bych rád viděl už v samotném základu, ale ty lze dodělat na míru.
Já bych ho klasifikoval jako polo-krabicové řešení. Základ je daný a ihned připravený do produkčního prostředí, ale možnost programových úprav na míru ho řadí daleko výše nad notoricky známá e-shopová řešení. A zdaleka to nestojí tolik, jako kdybyste si nechávali dělat e-shop komplet na míru.