Internetové ankety jsou velmi oblíbeným zdrojem dat, protože vás nic nestojí a můžete tak získat řadu relevantních údajů, které můžete použít při tvorbě dalšího obsahu či rozhodování. Kolikrát se ale stává, že máte dobrou anketu, velké množství čtenářů, ale minimum odpovědí. Jak tedy navýšit jejich počet? Ukažte, že čtenářova odpověď nebude mezi prvními.
Umístěte anketu na viditelné místo
Prvním způsobem, jak přimět čtenáře k vyplnění ankety je, umístit ji na viditelné místo. Samozřejmě by neměla narušovat obsah stránek či působit nějak vtíravě.
Pokud se jedná jen o okrajovou záležitost a chcete prostě jen obohatit danou stránku, klidně umístěte anketu až pod obsah, jak do dělá například portál iDnes.cz.
Začněte s několika hlasy
Velice dobrou technikou (viděl jsem ji na mnoha portálech), je začít s nenulovým počtem hlasů (z výše uvedeného snímku se zdá, že byl začátek ankety nastaven na 4 hlasy). Čtenář tak bude mít pocit, že když už hodnotilo tolik lidí, že se musí také on přidat do davu a hodnotit.
V závěrečném vyhodnocení je však potřeba počítat s těmito “startovními body” a odečíst je z finálního výsledku. V případě malé ankety to může mít velký vliv.
Pozor na nepovolené techniky
Nemusím snad uvádět, že aby internetová anketa byla platnou a odrážela skutečný názor čtenářů, musí splňovat jistá pravidla. Mezi nimi bych zdůraznil:
- pravdivé a zodpovědné vyplňování,
- zákaz vícenásobného odpovídání (např. blokování více odpovědí z jedné IP adresy),
- jednotný systém odpovídání (1 hlas = 1 bod).