Zbavte se toxických zpětných odkazů, které mohou negativně ovlivnit vaše SEO. Google na to má nástroj distancování se jich, který vám pomůže zlepšit pozici ve vyhledávačích a zabránit negativnímu vlivu konkurence.
Ne všechny zpětné odkazy přináší užitek
Linkbuilding je jeden z off-page faktorů, které mají velký vliv na SEO a výslednou pozici stránek ve vyhledávačích. Získávání kvalitních zpětných odkazů je mnohdy velice obtížné a má přímou návaznost na dobrý obsah. Čím lepší obsah, tím větší pravděpodobnost, že dostanete kvalitní link.
Jakmile se však odkaz nebo zmínka o vašich stránkách dostane do nějaké link farmy nebo stránky s vysokým Spam Score, takovýto zpětný odkaz vám uškodí. Autorita a kvalita negativní stránky se totiž částečně přenese k vám.
Měříme Spam Score stránek
Pro změření toxicity odkazů můžeme využít hned několik nástrojů, především placených. I placené nástroje však mívají své free podoby, ve kterých jste limitování například počtem zobrazených záznamů. Jedním z takových je například Link Research od skupiny Moz Pro.
Do něj stačí jednoduše vložit sledovanou doménu, subdoménu nebo adresu konkrétní stránky, a následně poslat k analýze. Výsledkem nám bude graf včetně přesných hodnot a výčtu inbound (příchozích) odkazů. Tento výčet si můžeme stáhnout ve formátu CSV (ve free verzi jsme omezeni na max. 50 položek).
Jaká hodnota spamu už je špatná?
Čím menší procento spam score, tím lépe. Avšak kolik % je škodlivých a kolik ne, to je hodně relativní. Uvedený nástroj Link Research uvádí tyto údaje:
- 1-30 % = velmi dobré,
- 31-60 % = průměrné,
- 61-100 % = špatné.
Pokud bych se jimi řídil a snažil bych se mít pouze kvalitní zpětné odkazy, vyfiltroval bych vše, co má hodnotu spamu nad 30 %. Ale jak vidíme z výše uvedeného snímku, i web spoluprace.seznam.cz dosahuje 33 % Spam Score. Dalo by se říct, že je pro mě negativním zdrojem zpětného odkazu a měl bych ho odstranit. Mně však slouží k podpoře podnikatelské činnosti, takže udělám výjimku a nechám ho tak, jak je.
Distancování se odkazů je možným řešením
Prvním řešením je vlastní odstranění odkazů z takto nežádoucích stránek. Měli bychom kontaktovat provozovatele, aby odkazy sám odebral. Mnohdy se to však není možné z důvodů zahraničních link farem, nereagování a tak dále. Je to také způsob, jak vás může konkurence poškodit. Vaše stránky jednoduše zaregistruje na místa v negativním ratingem.
V takovém případě je nejlepším způsobem distancovat se od těchto odkazů. Nebudou tak mít na SEO žádný vliv, kladný ani záporný. V případě Google je na to nástroj Distancování se od odkazů, ve kterém jednoduše zvolíte jaké stránky se má distanc týkat (musíte ji mít v Google Search Console). Nevyplňujete žádný předem vytvořený formulář, ale připravíte si prázdný TXT soubor (Poznámkový blok), do kterého zadáte URL adresy nebo domény, ze kterých se mají odkazy vyloučit.
V mém případě vypadá záznam distanců a výsledek takto:
http://koleso.evoco.cz/solar-venti-cenik.htm
http://koleso.evoco.cz/silna-paliva-bolest-v-krku-babske-rady.htm
domain:ws3x.com
domain:urlj.cz
domain:stepankiskin.info
domain:wrmags.com
domain:bdnewsmix.com
domain:mehandiphotos.com
domain:keyosa.com
Distanc je vratný
Google sice uvádí, že se jedná o pokročilou funkci a že bychom ji měli používat velmi opatrně, ale když se nebude spěchat, riziko chyby je minimální. Navíc jde o vratný krok, který se dá řešit 2 způsoby:
- přestat se distancovat od všech nahraných odkazů,
- nahradit aktuální seznam seznamem novým, přičemž je původní zahozen.
Změna se neprovede okamžitě, takže je třeba čekat, než roboti provedou další kontrolu a změna údajů se propíše.
Dobrý den,
chtěl bych se Vás prosím zeptat na cenu služby odstraňování toxických odkazu ke stránce.
Vstupní poplatek a odstranění odkazu.
S pozdravem
Lukáš Berger