Heuréka Marketplace byla jako služba spuštěna už v roce 2012. Stále je vylepšována a dle Heuréky se těší oblibě. Někteří klienti ji vyžadují (proč by ne, když je Heuréka největší český zbožový srovnávač a sliby jsou nemalé), ale já na ni však mám trochu jiný pohled.
Princip Heureka Markeplace
Kdo se alespoň trochu věnuje marketingu ví, že princip zobrazování na Heuréce je hlavně o bidování (soupeření cenou za proklik). Pokud se tedy objeví v produktové kartě (tentýž produkt) 10 e-shopů se stejným produktem a stejnou prodejní cenou, jedním s rozhodujících faktorů o umístění je cena prokliku.
Pro Heureku je takovéto soupeření výhodné, protože čím více se e-shopy přebíjejí, tím více Heureka vydělává.
V některém sortimentu se to ale pro Heureku stává nevýhodné, protože je zde například malá konkurence, nebo ceny produktu neodpovídají cenám prokliků. Může se například jednat dražší nářadí.
Proto Heuréka přišla s nápadem Marketplace, tedy ne zprostředkování prokliků, ale přímého nákupu z Heuréky. Klient pak neplatí prokliky, ale provizi, která může být výrazně vyšší, než kolik by Heuréka vydělala na proklicích.
Heureka Marketplace supluje e-shopy
Jak jsme z výše uvedeného pochopili, Heureka Marketplace pomocí přímého prodeje z Heureky nahrazuje e-shop. Člověk se tedy vůbec nemusí dostat do e-shopu, aby koupil požadované zboží.
Majitelé e-shopu, spočítejte si kolik vás stálo vytvoření e-shopu, kolik stojí jeho provoz, plnění sortimentem, grafické práce atd. Myslím si, že to nebude nízká částka. A teď byste měli toto všechno “zahodit” tím, že budete svůj sortiment prodávat skrze Heureka Marketplace?
Pokud nemáte konkurenčně schopný a hezký e-shop, zkuste to přes Heureka Marketplace. Ve všech ostatních případech je lepší dostávat lidi přímo na váš e-shop, kde si budou moct koupit více ze sortimentu, seznámit se s vaším portfoliem a vámi.
Když nepřijdou na Váš e-shop, nemůžete na ně cílit v marketingu
Dalším velký problémem prodeje přes Heuréka Marketplace je, že když zákazníci nepřijdou na Váš e-shop, “nechytíte” je do publika a nemůžete na ně cílit remarketingem a retargetingem (výraz “retargeting” používá Seznam). Nebudou návštěvou e-shopu a reklamní kanály se z nich nemohou učit, aby následně mohli lépe cílit na nové potenciální zákazníky.
Jak vidíme, používání Heureka Marketplace může být velice krátkozraké a sice přinést nějaké objednávky v krátkodobém horizontu, ale ve středně a dlouhodobém horizontu spíše škodí.
Vynucování ze strany Heureky
V poslední době Heureka vynucuje známost Heureka Marketplace od certifikovaných partnerů. Chcete-li mít Heurka certifikaci, musíte mít znalost Heureka Marketplace.
Je to také jeden z důvodů, proč jsem se certifikace vzdal. Znám XML feedy, umím na Heuréce efektivně propagovat, párovat zboží, řešit případné problémy, ale s Heureka Marketplace prostě nepracuju a nechci.
Pokud také službu Heureka Marketplace nechcete, ale chcete vše ostatní, co Heureka nabízí, ozvěte se mi. Určitě se domluvíme.