Blokujete reklamu? Škodíte sami sobě

Čím méně blokujete reklamu na internetu, tím větší přínos pro publishery/redaktory a lepší obsah. Ve finále na to doplatí čtenáři, ale to je něco, co nevidí nebo si neuvědomují. Minimálně nas přínosných internetových stránkách by …

Vykulený chlap

Čím méně blokujete reklamu na internetu, tím větší přínos pro publishery/redaktory a lepší obsah. Ve finále na to doplatí čtenáři, ale to je něco, co nevidí nebo si neuvědomují. Minimálně nas přínosných internetových stránkách by měly být omezovače zcela vypnuté.

Reklama je všude

S propagací se setkáváme všude, ať už ve své offline podobě (billboardy, TV reklama, reklama v rádiích atd.) nebo online podobě (bannery, placené odkazy atd.). Já se v tomto příspěvku zaměřím na online, internetovou reklamu.

Hlavní činností už od svého počátku internetu je informační. Jasně, lidé chodít na internet nakupovat, hrát hry a koukat na videa, ale stále je zde nedílná funkce poskytování informací. I když jdete například na e-shop, tak vás zajímají popisky a informace o poptávaném zboží. Jdete tedy po informacích.

Blogy a informační weby žijí z reklamy

Pominu-li čistě komerční projekty projekty, jakými jsou e-shopy, lidé se na internet chodí bavit a zjišťovat informace. Do hledáčku se dostávají redakce a blogy. Ale zprávy a příspěvky nevznikají sami, někdo je musí vytvořit. Psaní se na první pohled nemusí zdát náročnou činností, ale opak je někdy pravdou. Pominu-li základní PC vybavení, písemná tvorba zabírá část mozkové kapacity a čas. Zkuste psát 4 hodiny v kuse. Kolik toho napíšete? Jak se nudete cítit?

Abychom ale pokračovali v tématu internetové reklamy a jejího blokování. Pokud budete používat internetový prohlížeč obvyklým způsobem a nebudete se snažit reklamy jakkoliv omezovat, weby budou plně fungovat a jejich majitelé z nich budou mít nějaký přínos, tržby. Například Google AdSense umožňuje publisherům umístit na web bannerovou reklamu, přičemž získává peníze jen za zobrazení. Sice je to v řádu haléřů, ale každý haléř se počítá.

Je to jeden z mála způsobů, jak web zpěněžit. Dalšími jsou například affiliate, PR články, ale vše se týká faktu, že blogy a informační weby žijí z reklam jiné strany.

Blokujete? Neceníte si autora

Pokud budete reklamy blokovat, například pomocí doplňku AdBlock Plus, můžete na internetových stránkách vidět prázdná místa a nekompletnosti v designu, ale hlavně nebude mít vydavatel žádný příjem. Dáváte tím jasně najevo, že si neceníte autorova času a práce, kterou se článkem měl. Líbilo by se vám, kdyby Vám někdo odmítl zaplatit za odvedenou práci?

V případě portálů, u kterých není informační činnost tím hlavním aspektem, se nedá říct, že by jste si necenili autora pisálka. Mnohdy se proto weby uchylují k nepříjemným okénkům, které návštěvníka informacují o blokování reklam a znepříjemňují tak pohyb po něm.

Titulky.com, hláška Neblokujte nás prosím!
Titulky.com, hláška Neblokujte nás prosím!

Je na vás, jestli si blokování reklam ponecháte zapnuté, vypnete pro daný web nebo pro všechny.

Méně omezování, lepší obsah

Také by jste měli vzít v potaz, že čím více omezujete autora, tím horší vám poskytne obsah. Pokud by jste napsali článek, ze kterého budete mít mimální (nebo nebudete mít žádný) příjem, píšete si pro sebe a své ego. V tom případě má příspěvek minimální finanční hodnotu a vy nebudete mít chuť takové obsahy publikovat na veřejnost.

Ale jakmile se vám podaří díky propagaci článek zpěnežit, budete mít chuť v tvorbě literární tvorbě pokračovat  a psát čím dál lepší obsah. Čím přínosnější pro věřejnost, tím větší by měl příjem být.

Blokování za účelem bezpečnosti

Trochu jiné je blokování reklam s ohledem na svoji bezpečnost.  Pokud navštěvujete například weby s konpromitujícím obsahem, warezem apod., nezřídka kdy se stává, že je za reklamním proužkem schována stránka s virem. Já kdysi před X lety přes chybné kliknutí na bannerovou reklamu dostal “policejní vir” a to si ani nemyslím, že bych byl na nějakém vyloženě nevhodném webu.

V takovémto případě má blokování reklam opodstatnění.

Co na závěr? Omezujte účelně

Jakžto příležitostný bloger říkám, ať reklamy neblokujete. Pokud by Vás však měly reklamy dovést k zavirování PC, raději je blokujte. Je pravdou, že už jsem dlouho neobdržel vir při prokliku na jakkoukoliv propagaci, takže bych se nebál.

Minimálně na webech, kde hledáte a získáváte informace (jsou pro vás přínosné), bych reklamy neblokoval. Oceníte tím autora.

Napsat komentář